Buurtteam Zaltbommel Actueel Voor L-kaar Zeist Werken bij Coronacrisis Andere initiatieven
Buurtteam

Uw eerste contact voor hulp en begeleiding

Hoe is jouw mentale gezondheid in tijden van corona? 

Het coronavirus houdt ons flink bezig en dit kan tot onrust, angst of somberheid leiden. Het is goed om alle adviezen van het RIVM op te volgen om gezond te blijven, maar vergeet ook niet je emotionele gezondheid. Daarom hebben wij een paar tips voor je. Belangrijk hierbij is om ten alle tijden de 1,5 meter afstand te houden.

    • Breng structuur aan in je dag 

Het hebben van structuur geeft ons een bepaalde vorm van controle. Nu er ons maatregelen zijn opgelegd moeten we zelf een structuur gaan vinden. Maak daarom een planning met een routine om een nieuwe structuur aan te brengen in je dag. Stel realistische doelen voor jezelf.

    • Stop met het zoeken van symptomen op Google

Het kan verleidelijk zijn om dat hoestje even door de zoekmachine te halen. En je kent het wel, vaak komt er dan iets schokkends uit. Maar daar klopt vaak niets van en dat zorgt voor onnodige bezorgdheid. De overheid heeft een heel duidelijk lijstje met symptomen, hou je daaraan vast. Als je overmatig last krijgt, kan je de huisarts bellen voor advies.

    • Beperk corona nieuws

Natuurlijk is het belangrijk om up-to-date te blijven van alles wat er gebeurt. Het is alleen niet nodig om constant al het nieuws te volgen, dit kan je ongerustheid en angst namelijk enorm voeden. Je kunt er voor kiezen om bijvoorbeeld maximaal een of twee keer per dag het journaal te kijken. Schakel pushberichten uit op je mobiele telefoon om niet telkens mee te worden gezogen in de laatste ontwikkelingen.

    • Je bent jouw gedachten niet 

Nu je de hele dag thuis zit heb je meer tijd om na te denken en soms ook te doemdenken. Blijf realistisch en ga na of jouw gedachten wel echt kloppen. Probeer je te focussen op zaken die wel goed gaan. Wees extra dankbaar voor alles om je heen zoals de zon die schijnt of het lekkere kopje koffie in de ochtend. Zorg eventueel voor afleiding. Kijk een film, lees een boek of doe een mindfulness oefening. Vergeet niet dat het oké is om emoties te hebben en accepteer ze. Praat erover met iemand die je vertrouwt. Kom je er toch niet uit? Dat is niet raar, aarzel niet om contact met ons op te nemen. Wij staan heel graag voor je klaar.

    • Blijf bewegen en eet gezond

Door gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen blijft je weerstand zo hoog mogelijk. Met een goede weerstand is je lichaam beter bestand tegen virussen. Het is goed om te zorgen dat de adrenaline uit je systeem gaat. Blijf daarom lekker bewegen. Ga tien minuten buiten wandelen, doe een korte serie yoga-oefeningen of gebruik je huis voor een goede work-out. Online zijn er veel sportoefeningen te vinden.

    • Steun en help elkaar

Je ervaart een verhoogd geluksgevoel wanneer je anderen helpt. En op dit moment zijn er genoeg mensen die wel wat hulp kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan die ene mevrouw uit de straat die geen boodschappen kan halen of aan je vriendin die in quarantaine zit en wel een kletspraatje kan gebruiken. Help hen door bijvoorbeeld een briefje in de brievenbus te doen om aan te geven dat je wil helpen of bel ze op. Daarnaast zijn er ook in onze gemeente meerdere initiatieven waar je je bij kan aansluiten of waar je zelf om hulp kunt vragen.


Copyright © 2021 Buurtzorg Nederland. Alle rechten voorbehouden.